Mitä sinun tulee tietää graafisesta suunnittelusta?

Graafisesta suunnittelusta tulee sisällyttää kuvaan selkeä viesti katsojille. Tutustu sivustollamme lisää graafiseen suunnitteluun ja siihen liittyviin aiheisiin.

Tervetuloa graafiseen suunnitteluun keskittyvälle sivustollemme

Graafinen suunnittelija tasapainoilee työssään taiteen ja kaupallisuuden välimaastossa. Häneltä vaaditaan kuvataiteellisuutta, visioita ja markkinointitaitoja. Onnistunut tuote viestii katsojille tilaajan toivomaa sanomaa – unohtamatta taiteellista näkökulmaa. Graafinen suunnittelija eroaa kuvataiteilijasta työnluonteessa; graafikon työn lähtökohta on tilaajan idean toteuttaminen, ja taiteilija taas toteuttaa omaa visiotaan. Työn luonteeseen kuuluu joustavuus, ja hyvä työntekijä pystyy mukautumaan erilaisiin työtehtäviin. Graafikolta voidaan tilata kuvasuunnittelua nettikasinosivuille, lasten kampanjajulisteisiin tai vaikka urheilumainoksiin. Jokaista aihetta lähestytään sille sopivasta näkökulmasta; nettikasinosivuille kaivataan viihdyttävää ja puoleensavetävää kuvankieltä, mutta urheilumainoksissa asiakkaisiin luodaan silta liikunnanilolla.Graafisesta suunnittelusta

Ohitsemme vilisee joka päivä kymmeniä, ellei satoja, graafisen suunnittelijan töitä. Maitopurkin kyljessä, kirjan kannessa, metropysäkin julisteessa, yritysten logoissa ja internetissä verkkokalvoille iskeytyy useita pitkällisen suunnittelun tuotoksia. Parhaimmat jäävät pyörimään mieleemme, ja ne saattavat tukea ostopäätöstä tai laittaa ajatukset askartelemaan aiheen ympärillä. Osa kuvaviestinnästä lipuu ohi ja painuu unohduksiin melko nopeasti. Kuvaviestinnällä on erilaisia tarkoitusperiä; joidenkin kuuluu herättää voimakkaita tunteita, ja toisten taas vahvistaa jo olemassa olevia ajatuksia aiheesta. Tällä sivustolla paneudumme yksityiskohtaisemmin graafiseen suunnitteluun ja keskitymme aiheeseen nettikasinoiden näkökulmasta. Tervetuloa ja jatka lukemista!

Miten hyvät nettikasinosivut suunnitellaan?

Hyvä suunnittelija pureutuu ensin aiheeseen ja laatii suunnitelman vasta sen jälkeen. Graafisella alalla toimiva on ajan hermoilla mainosalan ja digitaalisen kehityksen asioista, mutta erilaisten yritysten taustatiedot ja vaikutuskeinot ovat monesti uutta. Verkkokasinosivut ovat rahapeliyrityksen tärkein käyntikortti, sillä yrityksen toimipaikka on netti. Asiakkaan on kiinnostuttava sivustosta ensimmäisellä vilkaisulla, muuten peli on menetetty. Kampanjoiden, kiehtovien pelien, luotettavan yritysinfon ja selkeän pelaamista kohti vievän polun tulee kietoutua muutamalla vilkaisulla myyväksi paketiksi. Viihde ei tarkoita samaa kuin vilkkuvan sekava etusivu, ja yhä useampi pelaaja arvostaa ammattitaitoista ja vakuuttavaa otetta.

Kuka on graafinen suunnittelija?

Graafisen suunnittelun kenttä on laaja ja samoin ovat alla toimivien työnimikkeet. Osa ammattilaisista toimii freelancer-suunnittelijoina ja ottaa tilaukset vastaan suoraan yrityksiltä. Isommilla yrityksillä ja markkinointialalla toimivilla on omat suunnittelijansa. Työnimike voi vaihdella ammatinkuvan ja taitojen mukaan. Taiteellinen johtaja eli AD vastaa yrityksen visuaalisuudesta ja tekee suunnittelun ohella myös luovaa ajatustyötä. Web Designer, eli verkkosuunnittelija, on ammattilainen liikkuvan kuvan, sähköisen median ja printtisuunnittelun alalla. Arvostetulla verkkosuunnittelijalla on paljon kysyntää nykyaikana, jolloin viestintä on siirtynyt yhä vahvemmin verkkoon. Kuvittaja tekee töitä lähinnä kirjojen, lehtien ja kuvakäsikirjoitusten parissa.

Graafinen suunnittelu murroksessa – millaista suunnittelijaa tarvitaan?

Ala on hyvin visuaalinen, ja sen parissa työskentelevien tulee nähdä kuva tekstin takana. Jos grafiikkaa suunniteltiin aiemmin kirjoihin ja lehtiin, on nykyajan tärkein kanava internet. Tärkein työväline suunnittelijalle on tietokone, jota tukevat erilaiset suunnitteluohjelmat. Ajan hermoilla pysyvältä graafiselta suunnittelijalta odotetaankin sen hetken ilmiöiden tunnistamista ja nopeaa kykyä tuoda ne osaksi kuvakieltä. Internetissä markkinointi tapahtuu hyvin vahvasti visuaalisen kielen kautta, sillä ihmisten on huomattu selailevan sivuja hyvin nopeasti. Katseen vangitseva kuva toimii siis usein paremmin kuin kirjoitus. Taidokkaasti luotu kuva jää paremmin mieleen kuin sanat.

Graafinen suunnittelu tulevaisuudessa

Tulevaisuudessa visuaalisuuden ammattilaisilta vaaditaan yhä parempaa kulttuurien tuntemusta. Jo nyt laaja-alainen graafinen suunnittelu ottaa yhä enemmän vaikutteita markkinoinnista, pakkaussuunnittelusta, animaatioiden tuottamisesta ja digitaalisen median hallitsemisesta. Digiajan suunnittelija tuottaa töitä verkostoihin, joiden asiakkaat tulevat eri kulttuureista, mutta viesti pitäisi pystyä viemään perille siitä huolimatta. Kuinka kielimuurit ja kulttuurimuurit saadaan purettua kuvaviestinnän avulla, nousee mielenkiintoiseksi haasteeksi. Netin käyttäjät voivat kustomoida omia uutissivuja ja puhelinta jo nyt halujensa mukaan, ja tulevaisuudessa asiakkaiden interaktiivisuuden odotetaan lisääntyvän. Sosiaalisen media on jo nyt osa suunnittelijan työtä, ja sen tuoma vuorovaikutus asiakkaisiin muuttaa myös graafisen suunnittelijan työnkuvaa.

Lue lisää miten luoda hyvä ja toimiva design nettikasinolle tältää!